איך לחסוך המון כסף לעסק על ידי ניהול מלאי נכון

הרבה אנשים בתחילת דרכם מתמקדים מאוד בחלקים היותר "הזוהרים" שבהקמת העסק כמו איך חנות הבגדים תיראה, איזה מנות נמכור במסעדה שלנו, איזה מבצעים נציע ללקוחות, איך נמתג את עצמנו, באיזה שעות המקום יהיה פתוח וכו'.


כל אלה כמובן מאוד חשובים, אבל יש נושא אחד ש 90% מהיזמים בתחילת דרכם מתעלמים ממנו לחלוטין והוא נושא ניהול המלאי. כמויות עצומות של אוכל פג תוקף נזרקות לפח בכל חודש ואיתם נזרקים עשרות אלפי שקלים שהושעו בקנייה שלהם. בגדי חורף נשארים במחסנים שכורים (בתשלום) ומעלים אבק במשך קיץ שלם, ואני יכול לתת דוגמאות עד מחר.

הוצאות שנגרמות מצבירה של מלאי 

1. פג תוקף – מוצרים רבים (במיוחד בתחום האוכל והטכנולוגיה, אבל גם בתחומים אחרים) מאבדים את ערכם עם הזמן. הטכנולוגיה מתיישנת והשווי שלה צונח, מוצרי מזון מתקלקלים, ואנחנו נשארים עם סחורה ששילמנו עליה, אבל לא נמכרת.

2. אחסון – גם אם לא נזרוק את המלאי נצטרך לאחסן אותו איפשהו. סחירת מחסן = עלויות שכירות. סידור המחסן = עלויות של כח האדם.

מצד שני יש גם עלויות משלוח. לא נוכל לעשות משלוח של מלאי כל יום עם אנחנו עסק קטן. החוכמה היא למצוא את הנקודה האופטימאלית.

אז אחרי שטיפה הבנו את המשמעות הכספית של צבירת מלאי מיותר, נראה איך על ידי מעט תשומת לב אפשר בקלות לצמצם משמעותית את המלאי הנצבר, ולחסוך לעסק עשרות אלפי שקלים בכל חודש.

ניהול מלאי נכון 

1. תחזית – נסו להעריך את הכמות אותה אתם הולכים למכור. אל תזמינו סתם בשביל לזרוק. אם למשל בשבוע הקודם הזמינו ממכם 1000 פנקיקיים, ובשבוע לפניו 1100 כמובן שבמידה ואין אירוע מיוחד, יהיה מיותר להזמין חומרי גלם ל 5000 פנקיקיים. הזמינו את הכמות שאתם מעריכים שתימכר, והוסיפו עוד קצת שיהיה לכם מקדם ביטחון (20%-40% יותר).

2. אמינות ולא רק מחיר – כאשר אתם עובדים עם ספקים הכי זול זה לא תמיד הכי טוב. אם למשל אתם קונים מוצר מספק זול שתמיד מאחר לכם, אתם תתקעו בלי סחורה, או מנגד תצברו הרבה יותר מלאי ממה שאתם באמת צריכים. קחו גם את שיקול האמינות בחשבון ולא רק את המחיר.

3. מכירות חיסול – במידה ויש לכם מוצרים שעומדים להיות בתוקף או לאבד מערכם משמעותית, אל תשבו בחיבוק ידיים. בציעו לעוברים ושווים מבצעי סוף היום או סוף העונה בדומה לרשתות הגדולות האחרות.

למידה כל הזמן 

בשביל לעשות כסף ולהתעשר לא מספיק להקים עסק וללכת הבייתה. צריך כל הזמן לייעל אותו ולשפר אותו. זכרו "מה שלא עולה למעלה לא נשאר במקום אלא יורד למטה". שימרו את הנתונים שלכם, ולמדו מהם. אם למשל יש לכם נתוני מכירות מכל חודש בשנים האחרונות, תוכלו לחזות יותר טוב את המכירות שיהיו לכם החודש.

נתונים האלה יעזרו לכם לא רק בניהול המלאי אלא גם בשיווק ובתמחור. אם יש לכם מוצר מנצח שנמכר יותר מאחרים עדיף להגיע ללקוחות נוספים בעזרתו.

פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *